Stoppen met Koffie, 2 Tips!

  • Voor het laatst bewerkt op: |

Koffie is wereldwijd ontzettend populair. Voor velen is het drankje onmisbaar. Vooral 's ochtends heeft men behoefte aan een lekker bakkie koffie. Maar ook op andere momenten van de dag wordt er veel koffie geconsumeerd. Wat dacht je van "gezellig even koffie drinken" met je familie? Of "een lekker kopje koffie" na het avondeten?

We weten allemaal dat koffie een grote hoeveelheid cafeïne bevat. Cafeïne maakt je alert en verdrijft je vermoeidheid. Vandaar dat je ook zo kunt genieten van een kopje koffie in de ochtend. We moeten echter niet vergeten dat cafeïne een afhankelijk middel is. Als je iedere dag meerdere koppen koffie drinkt ben je waarschijnlijk afhankelijk van cafeïne. Functioneren zonder koffie wordt dan erg lastig. 

kopje koffie

Nadelen cafeïne

Cafeïne maakt je dus alert en verdrijft je vermoeidheid. Het consumeren van te veel cafeïne kan echter ook veel negatieve effecten hebben, zoals:

  • Rusteloosheid
  • Slaapproblemen
  • Slecht gebit
  • thumbs-o-down
    Stress / angstgevoelens
  • thumbs-o-down
    Afhankelijkheid

Grote hoeveelheden cafeïne consumeren wordt dus echt afgeraden. En onderschat niet hoeveel cafeïne er in een kopje koffie zit! In 100 milliliter koffie zit wel 70 milligram cafeïne. In 100 milliliter cola zit slechts 10 milligram cafeïne. Koffie bevat dus zeven keer zoveel cafeïne dan cola.

Als je verslaafd bent aan cafeïne kan het gebrek aan deze verslavende stof ook zorgen voor vervelende effecten. Koffiedrinkers kunnen bijvoorbeeld erg veel last van hoofdpijn krijgen wanneer zij 's ochtends geen kopje koffie drinken. 

2 Tips bij het stoppen met koffie

Veel redenen om te stoppen met  koffie en cafeïne dus. Wanneer je gaat stoppen met koffie, moet je je voorbereiden op ontwenningsverschijnselen. Hieronder geven we onze 2 beste tips! 

koffie

1. Langzaam afbouwen

Cold turkey afkicken is het allermoeilijkst. Dat geldt voor elk middel. Dus ook cold turkey afkicken van koffie is heel erg lastig.

Cold turkey afkicken houdt in dat je van de ene op de andere dag helemaal stopt met het gebruiken van koffie. In het geval van een cafeïne verslaving houdt dat dus in dat je per direct helemaal stopt met het consumeren van cafeïne. Het is nergens voor nodig om cold turkey af te kicken. De kans van slagen is dan ook kleiner vanwege de heftige afkickverschijnselen.

Bouw daarom je koffieconsumptie langzaam af. Laat je lichaam wennen aan steeds minder cafeïne. Vervang je koffie langzaam steeds vaker door de cafeïnevrije versie.

Neem hier de tijd voor. Iedere dag kun je een kopje vervangen door cafeïnevrije koffie. Je zult het hardste af moeten kicken van je "ochtendbakkie". Bewaar deze tot het laatst. Je lichaam is dan al veel beter gewend aan weinig cafeïne en de afkickverschijnselen zullen dan minder heftig zijn.

Wil je sneller afkicken? Kies er dan voor om te beginnen in het weekend. Op het werk vindt men het veel lastiger om koffie te laten staan.

2. Vind een vervanger van koffie

Om het afkicken makkelijker te maken is het slim om te zoeken naar een vervanger. De vervanger moet natuurlijk veel minder cafeïne bevatten dan koffie, anders schiet je er niets mee op.

Thee bevat ook cafeïne, maar veel minder dan koffie. Thee en koffie worden vaak op hetzelfde moment geconsumeerd. Daarom is het thee een goede vervanger; je krijgt nog een beetje cafeïne binnen en je hoeft je routine amper aan te passen. Thee is onze #1 keuze als vervanger van koffie.

Je kan ook decaf koffie gaan drinken, dit is koffie zonder caffeïne. Voor dit soort koffie moet wel een koffiezetapparaat hebben waarbij je voorgemalen kan gebruiken. Op onze website vind je veel meer hierover.

Ook cola kan helpen. Cola bevat dus zeven keer minder cafeïne dan koffie. Let even op je suikerinname wanneer je voor cola kiest, cola bevat namelijk wel heel veel suiker. Je kunt beter voor thee gaan, dit is een veel gezondere optie. En wie wil er nou cola drinken in de ochtend..?

Vervangers met minder cafeïne verminderen de afkickverschijnselen (o.a. hoofdpijn). Ze zorgen ervoor dat je nog steeds het gevoel hebt dat je alerter wordt zonder dat je een slaaf van de cafeïne wordt. 

koffiebonen

Wat merk je wanneer je stopt met koffie?

Zoals bij het stoppen van iedere middel zul je ook bij het stoppen van cafeïne last krijgen van ontwenningsverschijnselen. De volgende verschijnselen kunnen optreden: 

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Slechte concentratie

We hebben ook een artikel geschreven met meer ontwenningsverschijnselen van koffie. Helaas zal je hier mee moeten dealen wanneer je stopt. Het wordt echt beter na een tijdje. Je kunt een pijnstiller nemen tegen de hoofdpijn. Hou er wel rekening mee dat er in sommige pijnstillers cafeïne zit, dit wil je natuurlijk niet!

De resultaten van stoppen met koffie

De afkickverschijnselen zullen niet prettig zijn. Maar is het de moeite waard? Dit moet jij natuurlijk beslissen. We raden aan elke paar maanden een periode te stoppen met caffeïne/koffie. Je bouwt al heel snel veel tolerantie op waardoor je het positieve effect van koffie snel mist. Wanneer je 1-2 weken stopt met koffie "reset" je je lichaam weer en heb je minder last van de negatieve effecten en meer van de positieve effecten!

Het eerste wat je merkt wanneer je stopt met koffie is dat je nachtrust er enorm op vooruit gaan. Hoewel de eerste nachten je wellicht wat moeilijker inslaap valt. Angst, stress en gespannenheid nemen ook af na de eerste paar dagen.
 
Als je koffie met melk en suiker drinkt en het vervangt door thee of water kan het gebeuren dat je zo maar wat gewicht verliest na een paar weken. Één kopje koffie met melk en suiker zitten niet veel calorieën maar elke dag over een tijdsperiode van bijvoorbeeld een maand wel!

Daarnaast heeft koffie ook invloed op je stoelgang, afkicken van koffie zorgt voor minder noodbezoekjes aan het toilet.

Wanneer je van plan bent om te stoppen met koffie wensen je we heel veel succes! We hopen dat je wat aan dit artikel hebt gehad.

Het is leuk als je een reactie achterlaat: